Barbies historia

Ruth Handler, 1971. ©Bettmann/CORBIS

Barbies historia börjar med Ruth Handler.…
Barbie och hennes vändockor är som samlarobjekt en relativ ny företeelse.
Intresset tog fart i USA i början på 80-talet, när unga mammor plockade fram sina gamla Barbie-dockor för att låta den nya generationen leka med dem. Dockor och kläder, som de eller deras mammor en gång hade varit rädda om och sparat, återsågs nu med glädje. Många påmindes om sina lyckliga stunder i lekar med dockorna, och de förundrades på nytt över de vackra, välsydda och välsittande modekläder, som skapats för dockan. Skulle barnen kanske leka sönder alltsammans nu? Barnen å sin sida ville hellre leka med de nya Barbie-dockorna som såldes i leksaksaffärerna, sådana som deras kompisar hade. Därför blev det inget problem, när de vuxna valde att i stället ställa upp sina dockor och kläder i ett skåp, där alla kunde se och glädjas åt dem.

Första steget hade tagits till ett samlande som lik en löpeld spred sig över USA och som snart skulle breda ut sig över världen till de över 140 länder, som numera marknadsför dockan. Samlarklubbar bildades och 1988 startades månadsmagasinet Barbie Bazaar. Snart var årliga konvent med 1000-tals deltagare ett faktum i USA. Samlare i Schweiz, Tyskland, Italien, Frankrike, Holland, Belgien m.fl. länder i Europa organiserade redan från början av 90-talet liknande, mycket populära konvent och samlarmässor.

ivermectin människa

 

Swirl. Foto: Gerry

Swirl. Foto: Gerry

Tonårsmannekängen Barbie har under 50 år – år 2009 – varit en storsäljande produkt hos det amerikanska leksaksföretaget Mattel Inc. med säte i Los Angeles, Kalifornien, USA. Dockan presenterades 1959 på den stora internationella leksaksmässan i New York. Ett flerårigt förberedelsearbete hade föregått introduktionen, lett av två av de tre delägarna till Mattel – Ruth och Elliot Handler. Medan Ruth ägnade stor del av sin tid åt att planera Barbies stora garderob med vackra modekläder, skötte Elliot kontakterna med de japanska leksakstillverkarna. Idén till Barbie var ursprungligen Ruths, som genom dottern Barbaras lekar med klippdockor hade inspirerats att skapa en tredimensionell tonårsdocka för barn att klä i fina kläder för olika tillfällen i en ung flickas liv. Garderoben kom bl.a. att innehålla skolflicksklänningar, fritidskläder, balklänningar och yrkeskläder. Och Ruth såg till att kläderna följde modets svängningar. Ingen annan docka har heller så många accessoarer till sina kläder och tillbehör att leka med som Barbie. Dockan skulle ha en figur, proportionerlig med den tidens idealmått för en mannekäng. Många har senare haft invändningar mot den smala midjan, men det försvarades med att tyget som användes var tillverkat för människor. Med flera lager tyg i midjesömmen skulle kläderna inte passa perfekt, om dockans midja gjorts större och mera lik mannekängens proportioner.

 

TNT Barbies. Foto: Kerstin Bergström.

Barbie-dockans utveckling från 1959 till nutid finns att läsa om i en mängd böcker. Särskild förteckning över böcker som rekommenderas till den intresserade samlaren kan tillhandahållas av undertecknad.
Mattel introducerade under en följd av år vändockor till Barbie som t.ex. 1961 pojkvännen Ken, 1963 kompisen Midge, 1964 lillasyster Skipper, 1964 Kens kompis Allan, 1965 Skippers kompisar Skooter och Ricky. 1966 växte familjen med Barbies kusin från London Francie, även tillverkad som svart docka. Dockans kartong hade påskriften Colored Francie och även Negro Twist. Denna första utgåva drogs tillbaka av Mattel efter starka protester, men den svarta Francie-dockan återkom snart på marknaden igen. 1967 kom Twiggy, inspirerad av den kända trådsmala tonårsmannekängen från England. Barbie fick snart flera kändis-vänner. 1969 kom Truly Scrumptious, divan från fantasifilmen Chitty Chitty Bang Bang och senare samma år Julia, den svarta sjuksköterskan i en av de första TV-såporna om kärlek på lasarett. Förebilden till dockan spelades av Diahann Carroll.
Familjen har successivt utökats.

Barbie hade från början och några år framåt en hästsvansfrisyr och lockig lugg, s.k. ponytail.
1964 fick ponytail-dockorna en annan frisyr med slät panna som kallades swirl ponytail. Många blivande små frisörer som löste upp hårknuten och ville leka med dockans hår, gjorde den tråkiga upptäckten att skalpen var kal. Håret som fanns var bara rotat i en krans runt huvudet, och ofta slutade leken där.
Under åren 1961 till omkring 1967 gjorde Mattel också en kortlockig hårstil på Barbie, som var modern vid den tiden, s.k. bubble cut, en frisyr som snart övergavs till förmån för dockor med rakare, ibland kortare, ibland längre hår i olika kamningar. Då hade man tydligen insett att de populära Barbie-dockorna skulle vara lätta för barn att borsta och kamma.

 

Foto: Kerstin Bergström.

Från 1959 och drygt tio år framåt har Barbie ett relativt neutralt ansiktsuttryck med sluten mun. Den första svagt leende munnen återfinns hos Sun Set Malibu Barbie från 1970. Som den första Barbie-dockan med böjbara knän räknas Miss Barbie, en blunddocka från 1964. Vridbar midja, s.k. Twist’ N Turn, fick dockan från 1967.
Det som skiljer dockorna åt och gör att man kan tidsbestämma dem är stämplar på kropparna och i huvudenas halsöppningar, som kan jämföras med kataloguppgifter och stämpelförteckningar. Samlare brukar tala om det s.k. 1966-syndromet. Det är ett årtal som kan läsas på de flesta Barbie-dockors kroppar och föregås av ett © i en cirkel och betyder, att Mattel det året inregistrerade sin upphovsrätt till kroppens utseende – och INTE att dockan tillverkades det året och alltså skulle vara över 30 år gammal. Nya dockor, som säljs i affärerna, bär ofta den här copyright-stämpeln. Största samlarvärdet har dockor som tillverkades i Japan under åren 1959 till omkring 1972, och orsakerna är flera. Dels var upplagorna inte så stora. Tillgång och efterfrågan, de s.k. marknadskrafterna, har styrt prisutvecklingen. Dels höll de Japan-tillverkade dockorna och kläderna en mycket hög kvalité.
Till Sverige kom Barbie 1963 och såldes för första gången hos NK under julhandeln. Leksaksföretaget Brio var generalagent för Barbie under 29 år fram till årsskiftet 1992/93. Därefter inrättade Mattel under några år ett eget försäljningskontor i Stockholm men valde senare Köpenhamn som säte för Mattels Norden-representation.

1994 startades det svenska samlarsällskapet Barbieringen av en grupp entusiaster efter initiativ från mig. Samlarkontakterna har hållits via telefon, brev, kontinuerliga utskick av nyhetsbrev och hemsida på internet.

Gunvor Högstedt